Selasa, 12 Jun 2012

NABI MUHAMMAD DALAM KITAB AGAMA HINDU (B5)


AHAMIDDHI
Di dalam kitab Veda disebutkan :
“Ahamiddhi has received from his Father the very essence of intelligency. I have received light from him, i.e. Ahamiddhi, who like the sun”
(Ahmiddhi mendapat cahaya kebijaksanaan daripada Tuhannya. Aku mendapat cahaya, yakni Ahmiddhi dan dia umpama sinar cahaya matahari)
Ayat – ayat sedemikian, banyak diulang – ulang di empar tempat dalam Vedas, iaitu di dalam :
-       Sam Veda (Indra, 3 mathra 152)
-       Sam Veda (Uttararchik, mathra 1500)
-       Rig Veda (8:6:10)
-       Atharva Veda (20:9:19)
Perkataan Ahmiddhi ini ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran oleh pentafsir – pentafsir Veda. Walaubagaimanapun, terdapat daripada kalangan mereka, contohnya Sri Bihari yang langsung tidak mentafsirkan perkataan Ahmiddhi ini dan mengekalkan perkataannya seperti yang asal. Dr. Ved Prakash Upaddhaya berpendapat, tafsiran yang berbeza mengenai perkataan Ahmiddhi memang tidak dapat dielakkan kerana Ahmiddhi bukan berasal daripada bahasa Sanskrit. Ia adalah nama asing yang lebih menghampir dengan perkataan Arab, iaitu ‘Ahmad’.
MAMAHA
Di dalam Veda juga terdapat kisah mengenai Mamaha. Antara ayat – ayat Veda yang menceritakan mengenai Mamaha adalah yang terdapat di dalam Athrva Veda 20:9:31 :
“God will give Mamaha Rishi one hundret gold coins, ten gerlands, three hundred horses and ten thousand cows”
(Tuhan akan memberikan kepada Mamaha Rishi 100 wang emas, 10 kalungan di leher, 300 ekor kuda dan 10,000 ekor lembu.)
Salah satu daripada maksud Rishi, ialah ‘seorang yang mendapat ridalah daripada Tuhan’. Antara sifat – sifat khusus Mamaha Rishi seperti yang telah dinyatakan di dalam Vedas, ialah :
-       “Mamaha akan menunggang unta” (Atharva Veda 20:9:31)
-       “Mamaha akan terkenal dengan 10,000 pengikut” (Rig Veda 5:27:1)
-       “lagu puji – pujian baru selain Vedas akan dilafazkan” (Rig Neda 1109:2)
Sudah kita ketahui bahawa Nabi Muhammad menggunakan unta sebagai kenderaan. Pada kemuncak perjuangan baginda, baginda membuka semula Kota Mekah bersama – sama para sahabat yang berjumlah 10,000 orang pada tahun kelapan Hijrah. Baginda juga telah dikurniakan al – Quran, sebagai pengganti kepada kitab – kitab yang terdahulu. Bagi Dr. Ved Prakash, perkataan Mamaha juga tidak berasal daripada bahasa sanskrit. Apabila nama ini dikaitkan dengan sifat – sifatnya, ia menepati kisah Nabi muhammad s.a.w.
KESIMPULAN
Daripada apa yang kita semua lihat diatas, jelaslah menunjukkan bahawa ia amat selari dengan sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w. Justeru itu, jelaslah juga bahawa apa yang dibawa oleh baginda adalah benar. Ia bukan sahaja disebut dalam al – Quran dan Bible, malah dalam kitab agama Hindu juga.
            Dr. Ved. Prakash Upaddhayaya di dalam bukunya Muhammad in the Vedas and Puranas berkata :
“Satu hakikat yang terbukti pada hari ini adalah sifat – sifat utusan akhir zaman seperti yang disebut di dalam Vedas, Bible dan kitab agama Buddha menepati sifat – sifat Nabi Muhammad. Hati saya begitu terangsang bagi menceritakan kebenaran ini walaupun saya tahu ia tidak digemari oleh sesetengan pihak.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan