Selasa, 13 Mac 2012

NABI MUHAMMAD S.A.W. DI DALAM KITAB BIBLE ( B 3 )




BUKTI TUJUH : BERCAKAP DENGAN NAMA ALLAH
Di dalam The English Version of the Authorised Version of the Bible pada bab Deuteronomy ayat 17 hingga 19 menyebut :

“and the Lord said unto me,
They have well spoken that which they have spoken,
I will raise them up a prophet from among their brethren,
Like unto thee, and will put my words in his mouth;
And he shall speak unto them all that
I shall command him. And it shell come to pass,
That whosoever will not Speak
In My Name I will require it of him.”

Terjemahan mengikut Bible Indonesia AlKitab (1993) ialah :

“seorang nabi akan Ku bangkitkan bagi mereka
Dari antara saudara mereka, seperti mereka ini;
Aku akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya,
Dan ia akan mengatakan kepada mereka segala
Yang Ku perintahkan kepadanya. Orang yang
Tidak mendengarkan segala firman-Ku yang
akan diucapkan nabi itu demi nama-Ku,
daripadanya akan Ku tuntut pertanggungjawaban.”

Ayat ini menceritakan seorang nabi yang akan dibangkitkan. Antara sifat – sifat nabi itu adalah Tuhan akan memasukkan kata-kata daripada-Nya ke dalam mulut nabi itu supaya disampaikan kepada manusia dengan tepat seperti yang diwahyukan. Nagi itu akan menyampaikan kata-kata Tuhan dengan nama Tuhan.

Bible yang terdapat pada hari ini bukanlah Bible yang sebenar dan bukanlah kata-kata Allah yang tepat seperti yang telah diberitakan oleh Allah kepada nabi Isa. Ia hanya merupakan kata-kata yang telah diolah oleh manusia mengikut stail masing-masing. Justeru, banyak semakan semula dan tokok-tambah dilakukan ke atas Bible. Menurut Paderi Bishop John S. Spong dari Newark di dalam bukunya Rescuing the Bible from Fundamentalism, “catatan Paul di dalam Bible bukanlah perkataan Tuhan tetapi perkataan Paul.”

Bible seperti yang ada pada hari ini ditulis oleh ramai penulis dan mereka sering tidak menukilkan tulisan-tulisan mereka dengan tepat. Tokoh Kristian, Bruce M. Metzger, di dalam bukunya The Text of the New Testament : Its Transmission, Corruption & Restoration, “Penulis-penulis Bible tidak menyalin dengan tepat segala sumber yang mereka temui, sebaliknya mereka menulis pentafsiran mereka sendiri mengenai sumber-sumber itu. Mereka melakukannya kerana ingin membetulkan kesilapan penulis-penulis lain, tetapi apa yang berlaku, mereka mendedahkan diri mereka kepada kesilapan.”

Berbeza daripada Bible, Al-Quran adalah kata-kata Allah sepenuhnya yang disampaikan melalui mulut Nabi Muhammad s.a.w. tanpa sebarang tokok-tambah, semakan semula atau pembetulan bahasa oleh manusia. Professor Laura Veccia Veglier di dalam artikel Apologia dell Islamismo berkata, “kita mempunyai satu lagi bukti bahawa Quran sebenarnya adalah sebuah kitab daripada Allah, melalui teksnya yang kekal asli dan tidak pernah berubah abad berabad, sejak ia mula diturunkan hingga sekarang malah selama mana alam ini wujud.”

Disamping itu, setiap surah di dalam Quran bermula dengan “Bismillahir Rahmanir Rahim”  yang bermaksud “Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang”. Perkara ini selari dengan apa yang disebutkan oleh Bible di dalam bab Deuteronomy ayat 19 yang bermaksud, “Mendengarkan segala firman-Ku yang akan diucapkan nabi itu demi nama-Ku”. Secara jelas menunjukkan Kalam Tuhan yang sebenarnya adalah al-Quran kerana al-Quran dimulakan dengan nama Allah.

BUKTI LAPAN : PARACLETOS SELEPAS NABI

Di dalam Gospel St. John pada bab 16 ayat 17 disebutkan mengenai perkataan Nabi Isa :

“Nevertheless I tell you the truth;
It is expedient for you that I go away:
For if I go not away, The Paracletos
Will not come unto you; But if I depart,
I will send him unto you.”

Terjemahan mengikut Bible Malaysia Al-Kitab (1996) adalah :

“Tetapi apa yang Aku katakana kepada kamu benar:
Untuk kebaikan kamu, lebih baik Aku pergi.
Apabila aku tidak pergi,
Penolong itu tidak akan datang
Kepada kamu. Tetapi apabila Aku pergi, Aku akan
Mengutus Beliau kepada kamu”.

Di dalam Gospel St. John pada bab 14 ayat 16 dan 17 disebutkan :

“And I will ask the Father, and he shall give you
Another paracletos, that he may stay with you forever.”

Terjemahan mengikut Bible Indonesia Al-Kitab (1993) adalah :

“Aku akan minta kepada Bapa, dan Ia akan
Memberikan kepadamu seorang Penolong yang lain,
Supaya Ia menyertai kamu selama-lamanya,
Iaiti Roh Kebenaran.”

            Perkataan paracletos ini kadang kala digantikan dengan perkataan paraclete. Namun penggunaan kedua-dua perkataan ini mempunyai maksud dan tujuan yang sama. Apa yang jelas daripada ayat ini adalah pernyataan nabi Isa yang menyatakan seorang paracletos akan datang selepas beliau dan beliau akan hidup bersama-sama dengan umat manusia selama-lamanya.

            Bible terjemahan bahasa Inggeris menggantikan perkataan paracletos dalam ayat ini dengan Comforter dan Consoler. Terdapat juga tokoh-tokoh kristian yang mentafsirkan Paracletos sebagai Holy spirit atau “roh suci”

            Perkataan paracletos sebernarnya berasal daripada bahasa Yunani Kuno iaitu bahasa bagi Gospel St. John dan kalimah yang lebih tepat dalam Yunani Kuno adalah periclytos. Kamus Alexandre’s Dictionnaire Grec-Francais menjelaskan, perkataan periclytos berasal daripada suku kata peri dan cleotis.

            Apabila dicantumkan ia membawa kepada maksud ‘yang terpuji’ ataupun dalam bahasa Inggeris the most illustrious, glorious and renowned. Semua ini selari dengan nama Ahmad dan Muhammad. Justeru, dalam sesetengah versi Perjanjian Baru yang ditulis dalam bahasa Arab, perkataan paracletos digantikan dengan perkataan Ahmad.

            Namun begitu terdapat juga tokoh-tokoh Kristian yang mengatakan paracletos akhir zaman adalah nabi Isa dan bukannya Nabi Muhammad s.a.w. pendapat ini tidak dapat diterima kerana tidak mempunyai bukti yang sahih dan pendapat ini dapat ditolak dengan menggunakan sebab-sebab yang berikut :

1.    Di dalm bab John ayat 16 dan 17, Nabi Isa berkata,
“and he shall give another paracletos, that he may stay with you forever”
Maksudnya :

“aku akan minta kepada Bapa dan Ia akan memberikan kepadamu seorang Penolong lain.”
Jelaslah, ayat ini menunjukkan kepada penong yang lain bukanya Nabi Isa sendiri.

2.    Parecletos ini akan menjadi saksi perihal Nabi isa dan hal ini disebutkan di dalam bab John ayat 26 yang bermaksud :

“sekiranya Penghibur yang akan Ku utus daripada Bapa datang… Ia akan bersaksi mengenai Aku.”

3.    Paracletos ini akan mengingatkan manusia mengenai perkara yang pernah disebutkan oleh nabi Isa berpandukan bab John ayat 26 yang bermaksud :

“Beliau akan mengingatkan kamu akan semua yang aku katakana kepadamu.”
Jelaslah daripada ayat ini mengatakan bahawa penolong itu akan mengingatkan manusia akan kebenaran yang sebenarnya yang pernah dikatakan oleh nabi Isa.

4.    Parecletos ini akan membawa satu ajaran baru daripada Tuhan. Perkara ini ada disebutkan di dalam bab Isaiah ayat 9 hingga 12 (terjemahan mengikut Bible Malaysia AlKitab (1996) :

“… sekarang Aku akan memberitahu kamu hal-hal baru sebelum semua itu berlaku. Nyayikanlah lagi baru untuk TUHAN; pujilah Beliau, hai seluruh bumi! Pujilah Beliau, hai laut dan semua isinya, bernyayilah, hai penduduk negari-negeri jauh! Hendaklah pandang gurun dan kota-kotanya memuji Allah hendaklah orang Kedar memuji Beliau…”

Quran adalah “nyayian baru” daripada Allah. Ia wajib dibaca dengan cara dan sebutan yang betul dalam bahasa ia diturunkan iaitu bahasa Arab. Isi-isinya mengandungi syariat dan peraturan yang baru dan sesuai dengan suasana akhir zaman. Bahasanya adalah baru yang boleh difahami oleh manusia dan bukanlah bahasa kuno yang tidak digunakan lagi oleh masyarakat masa kini. Nabi akhir zaman bernama ‘Muhammad’ yang bermaksud ‘Yang Terpuji’. Beliau pernah dipuji dengan gelaran al-Amin oleh golongan Quraish dan bangsa Quraish adalah keturunan Kedar. Semua bukti ini menunjukkan kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.  sebagai nabi akhir zaman.

KESIMPULAN

Semua bukti-bukti yang telah ditunjukkan, jelaslah menunjukkan bahawa Nabi Muhammad itu adalah nabi akhir zaman. Apa yang dinyatakan di dalam Bible itu sebenarnya mengenai Nabi Muhammad. Antanya sifat-sifat itu adalah seorang yang ummi dimana tidak tahu membaca dan menulis. Beliau juga adalah Himdah atau Paracletos yang bermaksud ‘Yang Terpuji’

            Untuk pengetahuan semua, bekas Paderi Roman Catholic iaitu bekas Revered David Benjamin Keldani, di dalam bukunya Muhammad in the Bible. Beliau berkata (maksudnya) : “Perihal tulisan-tulisan ini, saya ingin menunjukkan, ajaran Islam yang berkaitan aspek-aspek ketuhanan dan Rasul akhir zaman adalah benar… saya kasihkan Nabi Isa, Nabi Musa dan Nabi Ibrahim sebagai mana saya mengasihi Nabi Muhammad s.a.w. dan semua rasul-rasul yang lain.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan