Sabtu, 4 Februari 2012

WAHAI WANITA


Wahai kaum hawa sekalian, marilah kita bersama-sama mengahayati hadis Rasulullah S.A.W. dan bersama-samalah kita mengambil ikhtibar sebagai panduan hidup di masa depan terutamanya sebagai bekalan di akhirat kelak.
Sabda Rasulullah S.A.W. :

“Aku menjeguk ke dalam neraka dan aku telah melihat ramai penghuninya daripada wanita, sebabnya mereka sedikit sekali patuh akan (ajaran) Allah dan Rasul-Nya, kurang taan kepada suami dan banyak bersolek.”
Sabda Rasulullah S.A.W. :

“Adapun empat golongan wanita yang berada di dalam neraka, iaitu :

1.    Wanita yang lancing mulutnya terhadap suaminya. Jika suami tiada ia akan curang dan jika suami pulang ia akan menyakiti hati suami dengan lidah
2.    Wanita yang membebankan suaminya dengan meminta sesuatu yang tidak dapat ditunaikan oleh suaminya
3.    Wanita yang tidak menutup tubuhnya (auratnya) daripada pandangan lelaki ajnabi serta keluar rumah dengan bersolek
4.    Wanita yang tidak ada tumpuan melainkan kepada makan, minum dan tidur, tidak sembahyang, tidak taat kepada perintah Allah dan Rasulnya dan tidak taat kepada suaminya

Wanita yang berkelakuan sedemikian mendapat laknak daripada Allah serta menjadi ahli penghuni neraka, kecuali bertaubat atas kesalahan yang dilakukan. Daripada Abdullah Ibn Umar katanya, Rasulullah bersabda “ tiga golongan yang tidak akan masuk syurga dan Allah tidak akan melihat mereka di akhirat kelak. Mereka, ialah :

1.    Anak yang derhaka kepada kedua ibu bapa mereka
2.    Perempuan yang menyerupai lelaki
3.    Orang yang dayus”

*seseorang itu apabila didalam kesusahan atau kesakitan akan dinaikan satu darjat atau diberi pahala dan dihapuskan dosa dengan syarat ia mestilah ingat kepada Allah (bersabar).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan