Selasa, 20 Mei 2014

TERIMA KASIH GURU A,B,C



guru...
siapakah engkau ini???
semua sebut huruf A...
semua ikut sebut huruf A...
semua sebut huruf B...
semua ikut sebut huruf B...
begitu juga sampai ke huruf Z...
semua ikut menyebutnya.
tapi apa makna engkau dihadapanku???

setelah bertahun-tahun berlalu
aku telah berjaya mencapai cita-citaku...
aku telah berjaya mencapai cita-citaku...
aku telah menjadi seorang perdana menteri yang terkemuka
aku telah menjadi seorang usahawan yang berjaya
aku telah menjadi seorang peguam yang berprinsip
aku telah menjadi seorang ahli sukan yang hebat
namun apabila bertemu dengan seorang lelaki tua atau perempuan tua
yang pernah mengajar diri mengenal A B C
" cikgu " itulah perkataan yang mula-mula keluar daripada mulut terhadap orang tua tersebut

ayat mula disusun...
"terima kasih cikgu, kerana telah sudi mengajar aku mengenal ABC!"
 orang tua itu terpinga-pinga, lalu berkata
"anak ni siapa? anak ni salah orang ni."
kata diri ni
"saya adalah bekas anak murid cikgu, cikgu dah lupa ke?"
kata orang tua itu
"saya memang tidak kenal anak, maaf"
rupa-rupanya orang tua itu telah nyayuk kerana sudah lanjut usianya

hari ini aku telah mengerti siapakah engkau sebenarnya buat diri aku
engkau ibarat pohon besar ditengah-tengah padang rumput...
akar itu adalah keazamanmu
batang itu adalah matlamatmu
daun itu adalah ilmumu
bunga itu adalah baktimu
buah itu adalah hasilmu

segala jasamu tidak akan ku lupai...
aku berbangga mamiliki guru seperti engkau
panggilan keramat guru tetap dibibirku terhadapmu....
semoga Allah merahmati engkau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan