Jumaat, 29 Julai 2011

DUA HUJAN MATEOR DI MALAM BULAN RAMADHAN



SUBHANALLAH, pada bulan ramadhan kali ini Allah ingin memperlihatkan kekuasaan-Nya kepada kita semua agar kita memikirkannya. pada malam ramadhan kali ini akan berlakunya dua hujan mateor iaitu tepat pada hari sabtu, 13 ogos 2001 bersamaan 29 syaban 1433 hijrah, iaitu hujan Meteor Perseids dan hujan Meteor Aquarids. Kedua-dua hujan meteor tersebut akan disertai dengan satu lagi tanda kekuasaan Allah iaitu dengan kehadiran bulan purnama. 

Puncak berlakunya hujan Meteor Delta Aguarids ialah pada saad hujan Meteor Perseids bermula. Kedua-dua hujan meteor tersebut akan bergabung dan menghasilkan 15 hingga 30 tahi bintang yang akan kelihatan di kaki langit pada setiap jam. menurut Raminder Singh, astronom dari H.R. Macmillan Space Center di Vancouver, Kanada," miskipun ada bulan terang yang menjadi tetamu, orang ramai tetap boleh  melihat kejadian hujan Delta aquarids"

Perseids akan dimulai dengan sekitar lima meteor per jam. Anda dapat melihatnya dua minggu sebelum pertengah Ogos. saat puncak hujan meteor rata-rata terdapat 60 sehungga 120 meteor. kehadiran hujan meteor ini dapat dilihat bermula pada jam 2 pagi sehingga subuh. rasi perseus akan berada di arah timur laut dengan ketinggian 30 darjah. sementara itu pula, Delta Aquarids pula akan terjadi pada akhir julai dan awal 
Ogos.

Kejadian yang ajaib ini dapat dilihat oleh semua orang di dunia dan orang ramai dapat melihat dengan jelas terutama di kawasan yang jauh dari bandar.  Samra memberi saranan kepada semua orang " kerana bintang jatuh diangkasa dapat dilihat oleh semua orang, maka berbaringlah dan biarkan mata beradotasi dengan kegelapan".
fomena ini terjadi kerana atsmofera bumi menghampiri awan yang terbentuk daripada butiran-butiran partikal yang dilepaskan dari komet. setiap partikel masuk ke atsmofera dengan kelajuan 150.000 Km/jam sehingga terbakar dan menghasilakan  cahaya.

(National Geographic Indonesia/Alex Pangestu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan